Auta na vodík se potýkají s nedostatkem čerpacích stanic

Auta na vodík pracují naprosto bez emisí výfukových plynů. Jejich značnou výhodou je velmi rychlé tankování. Natankujete tak rychle, jako benzín do klasického zážehového motoru. Nabíjení elektromobilu, to je něco jiného! Konkrétně model Chevrolet Bolt, z domácí nabíječky na 240 V, trvá nabít až 9 hodin. Zdá se však, že právě tankování aut na vodík představuje technický problém, je tu totiž stále málo speciálních čerpacích stanic. Proč?
luxusní Aston

Výstavba jedné stanice vyjde zhruba na 50 milionů korun. Nemůžete se tedy divit, že je jen málo investorů, kteří do tohoto projektu jdou, na druhou stranu je zas málo vozů právě kvůli absenci čerpacích stanic. Výrobci zkrátka nechtějí vodíková auta vyrábět, když není kde natankovat. Je to začarovaný bludný kruh.
červené Audi

První auto na vodíkový pohon pochází z roku 1966

Zajímavé srovnání provozu elektromobilů a vozidel na vodíkový pohon poskytly údaje ze Spojených států. Na území USA se nachází jen 34 čerpacích stanic na vodík, zatímco pro pohon elektromobilů slouží již 15 700 veřejných dobíjecích stanic. Navíc si majitel elektromobilu svůj vůz může nabít přes noc doma v garáži. V současné době je v USA na silnicích k vidění zhruba 80 tisíc elektromobilů, ovšem aut na vodíkový pohon jen něco málo přes tisíc.
sportovní auto

Vodíkový pohon pracuje na principu skladování vodíku v palivové nádrži s hliníkovým lemem. Ten brání úniku vodíku při nehodě a následnému výbuchu. Potřebný kyslík se pro jízdu snímá ze vzduchu ze speciální mřížky a elektrický pohon se pro motor vyrábí z vodíkových palivových článků, v nichž elektřina vzniká slučováním vodíku a kyslíku. Princip vodíkového pohonu je znám z poloviny 60. let minulého století.

Výroba vozů vázne, ale vývoj neustává

V současné době jsou auta na vodík schopna dojet do vzdálenosti téměř 600 kilometrů, tankování plné kapacity palivových článků (např. hmotnost 5 kg) vychází zhruba na 2 tisíce korun.  Světové automobilky i přes nedostatek čerpacích stanic však nemohou zůstat pozadu s vývojem těchto vozů, za několik let se totiž může výrazně situace změnit a legislativa pak neumožní provoz spalovacích motorů na deriváty ropy kvůli snížení emisí. Pak se budou vyrábět a prodávat jen auta na vodíkový pohon a elektromobily.

Auta na vodík se potýkají s nedostatkem čerpacích stanic
4 (80.51%)79